شورای بین‌المللی معدن‌کاری و فلزات (ICMM) در پی مشاوره و مشارکت گسترده‌ی مشارکت‌کنندگان در طول چند سال «بیانیه‌ی موضعی» را منتشر کرده که شامل چندین بیانیه‌ی کلیدی است که اذعان به‌ضرورت اخلاقی توجه ویژه به نیازها و منافع مردم محلی دارند. 

📍در این بیانیه 9 اقدام معرفی شده که مشارکت‌کنندگان را به رعایت این تعهدات دعوت نموده است؛ این تعهدات عبارت‌اند از:

1- پذیرش و احترام به منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و فرهنگی بومیان و حقوق آن‌ها در چهارچوب ضوابط و عناصر تعریف‌شده در قوانین استانی، ملی و بین‌المللی.

2- شناسایی دقیق و درک کامل منافع و دیدگاه‌های مردم محلی درمورد یک پروژه‌ی معدنی و اثرات بالقوه‌ی آن: ارزیابی اثرات اجتماعی یا سایر تحلیل‌های اجتماعی برای پروژه‌های معدنی که ممکن است بر مردم بومی تأثیر بگذارد، دیدگاه‌های خاص آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و باید بر اساس مشورت با آن‌ها باشد.

3- مشارکت و درگیرکردن به‌موقع، منصفانه و فرهنگی بومیان و مردم محلی در طول پروژه: مشارکت بر اساس اطلاعات صادقانه، شفاف و به شیوه‌ای است که در دسترس مردم محلی باشد. تعامل در اولین مرحله‌ی ممکن از فعالیت‌های معدنی (پیش از بررسی‌های زمین‌شناسی) آغاز می‌شود و هرجا که امکان‌پذیر باشد از طریق مقامات سنتی جوامع و با احترام به ساختارها و فرایندهای تصمیم‌گیری سنتی انجام می‌شود.

4- ایجاد درک متقابل فرهنگی: برای فعالان معدنی به‌صورت درک فرهنگ، ارزش‌ها و آرمان‌های بومیان و برای مردم محلی به شکل درک اصول، اهداف، عملیات و فعالیت‌هاست.

5- تشویق دولت‌ها به حل‌وفصل مسائل و مشکلات مربوط به نقاط جمعیتی مجاور فعالیت‌های معدنی.

6- پروژه‌های طراحی‌شده برای پیشگیری از آثار مخرب معدنی و فعالیت‌های مرتبط با آن به‌طور بالقوه و اگر مقدور نباشد، به حداقل رساندن، مدیریت و یا جبران مناسب این اثرات: از میان تمام موارد، به‌طور مثال، ممکن است که لازم باشد تدابیر ویژه‌ای برای حفاظت از اموال فرهنگی یا سایت‌هایی که ازلحاظ مذهبی برای مردم بومی اهمیت دارند به‌کارگرفته شود.

7- ایجاد منافع خاص و خالص (اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و فرهنگی) برای جوامع تحت‌تأثیر معدن‌کاری در کنار سایر توافقاتی که مزایا و فرصت‌هایی بیش از اثرات منفی فعالیت‌های معدنی به ارمغان بیاورند: توجه خاص به کاربری اراضی و منابع طبیعی در مواردی که ممکن است عنوان رسمی وجود نداشته باشد یا جاهایی که ادعاها حل‌نشده باشد الزامی است.

8- حمایت از چهارچوبی مناسب برای تسهیل، میانجیگری و حل اختلاف: فعالان معدنی می‌توانند به تسهیل ظرفیت‌سازی‌های اساسی برای سازمان‌های بومی مجاور عملیات معدنی خود کمک کنند. به‌طورکلی، مردم بومی و همچنین جوامع محلی باید بتوانند از طریق یک راه روشن با مدیران معدن در تماس باشند و در صورت شکایت از عملیات معدنی فرایندهای شفافی در اختیار داشته باشند که از طریق آنها به دنبال رفع نگرانی‌های خود باشند.

9- از طریق تمام اقدامات گفته‌شده، به‌دنبال حمایت وسیع جامعه از پروژه‌ها یا فعالیت‌های جدید باشید: معدن‌کاران متوجه شده‌اند که گاهی اوقات پس از مشورت با مردم محلی و مقامات مربوطه، نمی‌توانند اقدامات توسعه‌ای و یا اکتشافات جدید را حتی اگر قانونی باشند، انجام دهند؛ لذا باید به دنبال راهکاری پایدار برای انجام اقدامات توسعه‌ای با جلب رضایت جوامع محلی باشند.

برای ایجاد راهکارهای پایدار برخوردهای تعاملی مکتشفین و معدن‌کاران با مردم محلی در ایران لازم است پیش‌نیازهایی فراهم شود تا این کار به‌صورت سیستماتیک، قابل‌کنترل و منتهی به نتایج مثبت انجام شود؛ به‌طورکلی، یک مرجع مستقل و رسمی برای حل‌وفصل ممانعت‌های محلی در برابر فعالیت‌های معدنی ایجاد شود سپس متخصصان معدنی، حقوقی و جامعه‌شناسی با کمک معدن‌کارانی که تجربیات موفق و ناموفق در زمینه مشکلات محلی دارند، به مستندسازی و تحقیق اتفاقات رخ‌داده بپردازند. به‌طور موازی، یک بانک اطلاعاتی از اقداماتی که معدن‌کاران در سراسر کشور در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی و به‌طورکلی ارائه هرگونه خدمات به مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و ارگان‌های دولتی محلی ارائه داده‌اند، تشکیل شود تا به نقطه ابتدایی مسیر طراحی سازوکار یا چهارچوب اجرایی «پیشگیری و رفع اختلافات و منازعات محلی با فعالیت‌های معدنی» برسیم.

 

@samt_iran

WhatsApp group:

👇👇 https://chat.whatsapp.com/FVtFIUVrkEiF5mL9mKjMdE

📌نشانی موسسه #صمتا در پیام رسان #بله:

https://ble.ir/samt_iran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *