(عکس: دنیای اقتصاد، علی محمدی)

این هم نشانه دیگری از ظهور تضاد آرا در ائتلاف است. در این جلسه تمامی اعضا حضور نداشتند؛ اما آنها که نیامده بودند، از اعضای دولتی بودند نه بخش خصوصی. یعنی ائتلاف اگر می‌خواست، می‌تواست تعیین‌کننده اصلی باشد. البته انتخابات دیروز روایت‌های مختلف و راویان متعددی دارد. برخی عنوان می‌کنند که دولت با تحت فشار قرار دادن ائتلاف «برای فردا»، یک کرسی هیات‌رئیسه را از آن خود کرده است. برخی دیگر می‌گویند گروهی که در ائتلاف «برای فردا» با مشکل مواجه شده‌اند، با دولتی‌های اتاق ائتلاف کرده‌اند تا گزینه دولتی رای بیاورد و از سوی دیگر آرای سفید به گلدان انداختند. به هر حال ترکیب آرای ریخته‌شده به گلدان در انتخابات اتاق هشداری جدی برای ائتلاف «برای فردا» است.

ترک زودهنگام رئیس

دومین جلسه انتخاباتی اتاق تهران با سخنان مسعود خوانساری آغاز شد که خود از رقابت در انتخابات منع شد؛ ممنوعیتی که هنوز دلایل دقیق آن مشخص نشده است. بنا به روایت رسمی و به‌اعتقاد برخی دیگر نقص مدارک دلیل رد اهلیت تجاری او در انتخابات عنوان می‌شود؛ اما روایتی دیگر می‌‌‌گوید او بنا به توصیه برخی از ناظران در انتخابات شرکت نکرد. به هر صورت خوانساری در آخرین دقایق کار خود در اتاق و در حال واگذاری ردای ریاست اتاق تهران سخنانی کوتاه ایراد کرد و گفت: این انتخابات براساس آیین‌‌‌نامه‌‌‌ای برگزار شد که تغییر کرده بود و باعث بروز مشکلاتی نیز شد. به‌طور کلی فرآیند تصویب این آیین‌‌‌نامه عجولانه و کارشناسی‌‌‌نشده بود و سبب ایجاد شبهات بسیاری در روند انجام انتخابات شد.

 

او با اشاره به شبهات گفت: فقط دو‌بندی که در آیین‌‌‌نامه تغییر و ایجاد شبهه کرده بود ۳۳سوال به وجود آورد که شاید پاسخ آنها نیز کاملا راهگشا نبود.  با این حال، خوانساری از همکاری نهادهای مختلف در برگزاری انتخابات تشکر کرد و برگزاری انتخابات در راس موعد را محصول مساعدت همه افراد در بخش خصوصی و عمومی دانست؛ از جمله شورای عالی نظارت که به گفته خوانساری تا زمان برگزاری انتخابات کمتر جلسه‌‌‌ای داشت؛ اما در دوران پیش از انتخابات جلساتی منظم برگزار کرد. وی افزود: با تغییر شرایط انتخابات در این دوره با کاهش مشارکت روبه‌‌‌رو بودیم؛ اما این انتخابات سالم برگزار شد و نمی‌‌‌توان در صحت آن شبهه وارد کرد. خوانساری با اشاره به مشخص شدن هیات‌رئیسه تمامی استان‌‌‌ها به‌جز تهران، بیان کرد: شرایط سختی بر اقتصاد حاکم است و همه باید دست‌‌‌به‌‌‌دست هم بدهند تا از این دوران سخت عبور کنیم. وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی نشان داده در همه دوران‌‌‌ها نقدهایی را وارد کرده؛ اما همیشه کمک‌‌‌حال کشور در همه بخش‌‌‌ها بوده است. بخش خصوصی بدون تعامل و همکاری دولت نمی‌‌‌تواند کاری از پیش ببرد و حاکم امور، دولت است. اما دولت نیز بدون همکاری بخش خصوصی از پیشبرد امور به شکل صحیح بازمی‌‌‌ماند و مهم‌ترین بحث در این میان لزوم تعامل است. خوانساری برخلاف دیگر مواقع، سخنان خود را کوتاه به پایان رساند و با ذکر تشریفات و روال آیین‌‌‌نامه، از محمدرضا بهرامن درخواست کرد به‌عنوان رئیس سنی جلسه به جایگاه بیاید. سپس با انتخاب پیام باقری به‌عنوان ناظر و مریم تاج‌‌‌آبادی به‌عنوان منشی اعلام کرد که جلسه را ترک می‌کند؛ مساله‌ای که با درخواست حضور او از سوی حاضران مواجه شد که افاقه نکرد.