سزگان در نظام‌های حقوقی ملی به روش‌های مختلفی ایجاد می‌شود؛ از راه وضع یا نسخ قانون (دادیک گذاری) توسط قوه مقننه، از طریق صدور آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی در قوه مجریه، و تصمیمات قضایی الزام‌آور در قوه قضائیه (که این روش آخر در نظام‌های کامن‌لا اهمیت بیشتری دارد).

اشخاص خصوصی هم می‌توانند قراردادهای الزام‌آور قانونی را میان خود ایجاد کنند و در برخی وضعیت‌ها با توافق یکدیگر سیستم‌های میانجی‌گری را جایگزین فرایند معمول دادگستری کنند. مام دادیک (قانون اساسی) نقش انکارناپذیری در شکل‌گیری سامانِ حقوقی هر کشور دارد و نظام حقوقی نیز به نوبه خود شکل‌دهندۀ سیاست، اقتصاد و جامعه است و روابط میان افراد را هدایت می‌کند.

عواملی چون اجتماعی بودن زندگی انسان، وجود تمایلات خودخواهانه در انسان‌ها، وجود کشمکش‌ها و تعارضات جدّی در جوامع، فقدان قواعد غریزی و طبیعیِ کافی برای اداره جامعه و بالاخره کافی نبودن عقلانیت فردی و وجدان اخلاقی برای حل مشکلات اجتماعی، ضرورت وجود نظام حقوقی را در همه جوامع اجتناب ناپذیر ساخته است.علم حقوق از جهات گوناگون به شاخه‌های متعدد تقسیم شده است.

توجه به شاخه‌های مهم علم حقوق از جنبه‌های مختلف حایز  اهمیت است که متاسفانه امروز شاهد فقدان شاخه حقوق معادن می باشیم!

موسسه داوری ومشاوره معدن و صنایع معدنی صمتا برای ارتقای دانش حقوقی فعالین معدنی در صدد است تا نهضت حقوق آموزی را راه اندازی نموده و از طریق گرفتن امتیاز ماهنامه فوق تخصصی معدن و حقوق معادن برای آشناسازی فعالین و سرمایه گذاران معدنی با حقوق حداقلی خود تلاش نماید. لذا از همین رو و در صورت ارتقای سطح دانش حقوقی فعالین معدنی بدون شک شاهد این حجم از معضلات و آسیب های اجتماعی نخواهیم بود چراکه ارتقای دانش حقوقی جامعه معدنی موجب کاهش اختلافات و بالتبع پرونده های قضایی مربوط به این بخش خواهد گردید که برای دستگاه قضایی هم بسیار حائز اهمیت است.
موسسه صمتا باید بتواند امانتدار و پاسخگوی فعالین معدنی باشد و امروز بر این باوریم که با شناخت درست چالشهای سرمایه گذاران می بایست از همه توان و ظرفیت ها برای حل مشکلات و معضلات جامعه معدنی استفاده کنیم. کلیه فعالین و سرمایه گذاران معدنی در شرایط فعلی کشور باید نسبت به همه مسائل از جمله اقتصاد معدن ، فرهنگ معدنکاری، آسیب ها و معضلات اجتماعی ، مسئولیت اجتماعی داشته باشند تا بتوان برای حل این مشکلات و معضلات گام های بلندی را برداشت.همچنین در شرایط حساس فعلی کشور که دشمنان داخلی و خارجی از هیچ هجمه و توطئه ای جهت مختل و یا متوقف نمودن حرکت رو به رشد موجود دریغ نمی نمایند، ضرورت دارد برای کمک به جامعه شبانه روزی تلاش کرد و با کار و تلاش جهادی در راستای مرتفع نمودن مشکلات جامعه گام برداشت.
موسسه صمتا با هدف کمک صادقانه به مردم و در راستای جلب رضایت الهی از هیچ کوشش صادقانه ای دریغ نخواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *