پس از ماه‌ها چالش و بلاتکلیفی صادرکنندگان در حوزه رفع تعهدات ارزی صادرات از محل ورود موقت، سرانجام با همکاری بانک مرکزی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط، راهکار موقتی برای حل این معضل اندیشیده شد.

به گزارش پایگاه خبری اخبار گمرکی_اقتصادی،محمد زائری، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران با اعلام این خبر گفت: «مصوبه جدید کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات که در پی جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به تصویب رسید، نقطه عطفی در حل مشکلات صادرکنندگان محسوب می‌شود.»

به گفته زائری، پیش از این اصلاحیه، صادرکنندگان مجبور بودند اطلاعات ارزی صادرات از محل ورود موقت را به صورت فیزیکی و در قالب لوح فشرده به گمرک ارائه دهند. این فرآیند پیچیده و زمان‌بر که شامل ارسال مدارک به گمرک ورود موقت، دفتر صادرات گمرک ایران و نهایتاً بانک مرکزی می‌شد، علاوه بر اتلاف وقت، موجب بروز مشکلات متعددی برای فعالان اقتصادی شده بود.

رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران با اشاره به آیین‌نامه اجرایی اصلاحی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ۱۴۰۳ تصریح کرد: «طبق این آیین‌نامه، اطلاعات صادرات از محل ورود موقت می‌بایست به صورت آنلاین ثبت و برای بانک مرکزی ارسال شود. اما عدم عملیاتی شدن سامانه مربوطه، علی‌رغم طراحی اولیه، موجب تعلیق کارت‌های بازرگانی بسیاری از صادرکنندگان خوش‌حساب شد.»

وی افزود: «خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر بخش خصوصی، این موضوع در جلسه ۲۰ آبان ۱۴۰۳ کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو مطرح و با همکاری بانک مرکزی، راهکار موقتی برای حل این مشکل اندیشیده شد.»

زائری با تشریح جزئیات مصوبه جدید اظهار داشت: «بر اساس این مصوبه، صادرکنندگانی که در سال ۱۴۰۲ فعالیت داشته‌اند، تا ۱۵ آذر ۱۴۰۳ فرصت دارند درخواست خود را به گمرک ورود موقت ارائه کنند. گمرک نیز موظف است حداکثر تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۳ این اطلاعات را به بانک مرکزی ارسال نماید.»

وی همچنین در خصوص صادرات سال ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: «برای صادرات انجام شده از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۳ که تشریفات گمرکی آن‌ها با ایجاد قبض محصول انجام نشده است، صادرکنندگان تا پایان بهمن‌ماه فرصت دارند درخواست خود را به گمرک ارائه دهند و گمرک نیز مکلف است تا پایان سال ۱۴۰۳ نسبت به ارسال اطلاعات به بانک مرکزی اقدام کند.»

رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران با اشاره به سایر مفاد این مصوبه گفت: «گمرک موظف شده ظرف ۱۰ روز کاری از تاریخ ابلاغ مصوبه، تمامی اشکالات سیستمی سامانه را برطرف کند. همچنین برای حمایت بیشتر از صادرکنندگان، مهلت دو ماهه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی آنها در نظر گرفته شده است.»

زائری در پایان تأکید کرد: «این مصوبه که حاصل تعامل سازنده دولت و بخش خصوصی است، می‌تواند ضمن رفع موانع موجود، به تسهیل فرآیندهای صادراتی و رونق تجارت خارجی کشور کمک شایانی کند. امیدواریم با اجرای دقیق این مصوبه و عملیاتی شدن سامانه مربوطه در آینده نزدیک، شاهد تسهیل بیشتر فرآیندهای تجاری و افزایش حجم صادرات غیرنفتی کشور باشیم.»

گفتنی است این مصوبه در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۳ به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده و اجرای آن از همین تاریخ آغاز شده است. صادرکنندگان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *